Undervikt

" Överallt hör vi talas om övervikt och allt vad den för med sig. Råd om hur vi kan gå ner i vikt finns i alla tidningar. Sällan nämns den omvända situationen - hur det är att leva med undervikt.

Råd vid undervikt
* Ät regelbundet
* Hoppa aldrig över måltider
* Undvik lätt- och lightprodukter
* Välj energirika mellanmål och snacks
* Välj drycker såsom mjölk, juice och saft
* Kom ihåg att viktuppgång tar tid

Undervikt orsakar lidande
Så mycket kretsar kring vikt och viktproblem i vårt samhälle idag. Radio, tv och tidningar presenterar och diskuterar framförallt överviktsproblematiken. Övervikt är orsak till mycket lidande hos många människor. Det finns också en annan grupp som upplever detta med vikten som ett problem, nämligen de med undervikt.

Undervikt kan innebära hälsorisker och många underviktiga vill öka i vikt också av kosmetiska skäl.

Vad klassas som undervikt?
Ett sätt att avgöra om man är underviktig är att beräkna sitt body mass index, BMI. BMI beräknas genom att dividera vikten i kg med längden i meter gånger längden i meter.

Symptom på undervikt
Symptom på undervikt kan bland annat vara att man känner sig ständigt trött. Man har minskad prestationsförmåga och inga energireserver vid sjukdom. För kvinnor kan menstruationen utebli vid undervikt liksom att hon kan ha svårigheter att bli gravid.

Generella råd tolkas fel
Det finns en viss risk att de generella matbudskap som bland andra dietister förmedlar misstolkas. Till exempel talas mycket om att vi bör minska vårt fettintag. Detta leder ibland till att människor skyr fett i allt för stor utsträckning, så även den underviktige. Det är alltid viktigt att syna matbudskapen och fråga sig vad som gäller för just mig. Fett är en ypperlig energikälla i synnerhet för den med undervikt.

Ofrivillig viktnedgång
Att vikten går lite upp och ner med åren är inget att förvånas över. Det är dock viktigt att utesluta eventuell sjukdom vid stor och ofrivillig viktnedgång. Går man ner i vikt utan orsak bör alltid en läkare konsulteras.

Anledningar till undervikt
Anledningarna till undervikt kan vara flera. Vissa personer äter för lite och känner kanske inte ens hunger. Andra människor har hög ämnesomsättning och ytterligare andra är genom sitt arv magerlagda. Hos många kan ett symptom på depression visa sig i minskad aptit som i förlängningen leder till undervikt.

Faktum att acceptera
Vid undervikt, liksom vid övervikt, finns vissa faktum att inse;
- vissa saker får vi acceptera, att vi ser olika ut t ex, vissa är lite rundare, andra är lite smalare. Vi kanske tillhör en "smal släkt".

- viktuppgång tar tid. Vid undervikt, precis som vid övervikt, behöver vi lära nya vanor och ändra beteende och det tar tid.

- planering är många gånger nyckeln till framgång.

Planering viktig
Att planera regelbundna måltider är a och o vid viktuppgång. Ungefär var tredje timme är lagom att äta någonting för de flesta människor. Det är viktigt att aldrig hoppa över måltider och att äta frukost, lunch och middag och 2 - 3 mellanmål varje dag.

Många magra människor kan helt enkelt glömma bort att äta. Kanske inte hungerkänslor ger sig till känna och matdags passerar obemärkt förbi. Här kan man behöva ta hjälp av arbetskamrater eller vänner som påminner om att det är dags för lunch t ex. Kanske det kan vara en god idé att ställa en klocka att ringa vid nästa tidpunkt för måltid.

Omvända matbudskapet
En dietist kom för många år sedan på det så kallade omvända matbudskapet som lyder: All mat som blir uppäten är bra mat! Det var framförallt i cancerbehandling som hon använde sig av detta budskap. Vi kan enkelt låta det omvända matbudskapet gälla även vid önskan om att gå upp i vikt.

Du som är underviktig bör undvika lätt- och lightprodukter överhuvudtaget. Välj mer kaloririka livsmedel i regel. Använd standardprodukter av mjölk- och mejeriprodukter samt smörgåsmargarin. Tillsätt extra fett i matlagningen. Genom att använda matlagningsfett med hög andel omättat fett, t ex oljor eller flytande margarin, nås bra fettkvalitet i maten. Du kan gärna göra som i södra Europa - nämligen ha lite olja i spagettin, ta en oljedressing till grönsakerna och använda avokado som smörgåspålägg. Ett bra sätt att öka energiintaget är att äta t ex nötter, mandel och solrosfrön till snacks och godis.

Dryck som extra energikälla
Dryck kan hjälpa till att öka energiinnehållet i maten, så även här gäller att välja bort lightprodukter. Mjölk, juice, frukt- och bärsoppor är exempel på drycker som gärna får vara med både till huvud- och mellanmålen. Välj vanlig saft och vanlig läsk istället för lightvarianter.

Drick mellan måltiderna och inte för mycket till måltiden. Drycken kan annars "ta plats" där mer energirik mat ska vara.

Träna på att bli mätt
När man första gångerna äter sig riktigt mätt kan känslan av "full mage" möjligen upplevas som lite obehaglig. Det här går att vänja sig vid om man tar det pö om pö. Genom att successivt öka portionerna går denna känsla över. Det är helt normalt att magen känns full och med tiden når man fram till mängder mat som känns bra både för kropp och själ. "


Text från primavi.se



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback